OPINIESTUK OVER: KEUZE noord ‘mokerslag’ voor Azewijn

Opiniestuk over: ‘Bedrijventerrein naar noord ‘mokerslag’ voor Azewijn

dsv 's-heerenberg
DSV ‘s-Heerenberg

De regionale pers publiceerde afgelopen december een interview over het besluit van het college van Montferland om de uitbreiding van het  bedrijventerrein in ’s-Heerenberg op ‘noord’ te laten plaatsvinden.   

Bij het lezen (en luisteren) viel mij op dat een aantal opgetekende meningen sterk afwijken van de informatie die hieromtrent beschikbaar is.

Aangezien het voor een evenwichtig beeldvorming nu juist van belang is dat alle relevante aspecten worden belicht, heb ik een en ander op een rij gezet.       

‘Mokerslag’

Uit het artikel komt naar voren dat het collegebesluit, om de uitbreiding van het bedrijventerrein niet op ‘oost’ maar op ‘noord’ te vestigen, voor de mensen uit Azewijn en Lengel als een ‘mokerslag’ is aangekomen. Hierover werd opgemerkt: ‘Wij hadden toch de hoop gezet op oost en dan wel in de kleinere vorm zoals ons beloofd is. Alleen voor Mainfreight en vijf hectare voor plaatselijke industrie’.

Ik ga ervan uit dat niemand van de gemeente iets zal hebben beloofd.  

Wel staat in het huidige coalitieakkoord dat de coalitie ‘hun uiterste best gaat doen om de uitbreiding van het bestaande industrieterrein DocksNLD alsnog te realiseren conform de oostelijke- i.p.v. de noordelijke variant’. ‘Als de oostelijke variant niet mogelijk blijkt te zijn ontstaat er een nieuwe situatie die om nadere bestuurlijke besluitvormig vraagt’.  

Dit laatste is dus van toepassing. Volgens het college was het Mainfreight die aangaf hun geplande uitbreiding uitsluitend op ‘noord’ te willen realiseren. Deze stellingname heeft volgens het college ‘een doorslaggevende rol gespeeld’

Een belofte zal er dus niet zijn gedaan. Maar ik kan me wel voorstellen dat als gevolg van uitspraken van leden van het college tijdens de op 8 november jl. gehouden  informatieavond, bij de mensen uit Azewijn en Lengel wel degelijk  (te) grote verwachtingen zijn gewekt.

Die avond waren de aanwezige wethouders namelijk bijzonder stellig in hun bewering dat zij bij de regiogemeenten de handen op elkaar zouden krijgen voor de ‘oostelijke variant’. Dit ondanks de al eerder hierover ontvangen afwijzende reactie van de provincie Gelderland.  

‘Transportbedrijf Mainfreight’

In het interview stelt de verantwoordelijk wethouder dat het besluit van Mainfreight om te kiezen voor een uitbreiding op noord ‘niet doorslaggevend is geweest, dat was het feit dat de provincie vasthoudt aan haar standpunt’.              

Deze bewering is hoogst opmerkelijk en strookt ook niet met de werkelijkheid.

Op 26 oktober 2022 meldt de provincie Gelderland het college per brief dat zij vasthoudt aan de eerder gemaakte locatiekeuze. Hiervoor voert de provincie aan dat: ‘De locatiekeuze in het RPW[1] voor DocksNLD2 is na een uitvoerig proces met de regio tot stand gekomen. Vanuit landschappelijk oogpunt en vanuit de clusteringsgedachte voor logistiek vastgoed is daarbij gekozen voor de noordelijke variant. Wij zijn van mening dat deze keuze weloverwogen is gemaakt’.   

Tussen de genoemde informatieavond (8-11-22) en begin december voert het college overleg met Mainfreight. Op 7 dec. jl. stuurt het college de raad een Raadsbrief. In deze brief wordt aangegeven dat: ‘Mainfreight heeft ons kenbaar gemaakt uitsluitend voor de noordelijke variant te opteren. Het bovenstaande heeft ertoe geleid dat wij in zullen zetten op realisering van de noordelijk variant. De betekenis van Mainfreight  – als grootste werkgever in onze gemeente met ruim 1.000 arbeidsplaatsen – heeft daarbij een doorslaggevende rol gespeeld’.           

Het in het interview (13-12-22) beweerde dat de keuze van Mainfreight voor ‘noord’ niet doorslaggevend is geweest, maar dat voor ‘noord’ is gekozen omdat de provincie vasthield aan haar eerdere standpunt, is dus onjuist en komt niet overeen met de door het college aan de raad gezonde informatie.   

Zijn de inwoners uit Didam dan belangrijker?

Deze in het interview gestelde vraag kan alleen maar met een neen worden beantwoord. Een gemeente, dus ook Montferland, is te allen tijde gehouden de belangen van al haar inwoners zo goed mogelijk te behartigen.

In dit geval is door de meerderheid van de raad de afweging gemaakt dat de ontwikkeling van aan Montferland toegewezen bedrijventerreinen binnen de eigen grenzen en onder eigen regie plaats zou moet vinden.

Belangrijk daarbij is dat bij de ontwikkeling van het bedrijventerrein ‘op noord’ de mogelijke bezwaren van omwonenden (uit Azewijn/Lengel/et cetera) worden meegenomen zodat tot een optimale landschappelijke inpassing kan worden gekomen.

Zou de gemeente het ‘verplicht’ te ontwikkelen bedrijventerrein (10ha)buiten de gemeentegrens (in dit geval in Zevenaar) laten plaatsvinden, dan heeft zij over het hoe, wat en waar niks te vertellen of in te brengen.

Dat zou naast de financieel en economische gevolgen voor de gemeente ook ongewenste consequenties voor een deel van de inwoners uit Didam met zich mee hebben gebracht.

Een dergelijke situatie is alles afwegend niet in het belang van de inwoners van de gemeente Montferland.


[1] Regionaal programma werklocaties[1] Groene Metropool (jt)

Nieuwsartikel Regio8 over uitbreiding van bedrijventerrein